fredag 20 februari 2009

Vetesur från Forsa Hembageri


Nu skall det bakas levain.
Var på Forsa Hembageri på Dragarbrunnsgatan igår och köpte deras otroligt goda dinkellevain. Skall prova mig igenom deras sortiment under veckorna som kommer tror jag.
Fick med mig ca 2 dl härligt bubblande vetesur på köpet, så nu skall jag studera hur jag bäst håller denna vid liv -finns ju lite delade meningar om hur.... får jmf Jan Hedh, Manfred Enoksson mfl, så får vi se vad som är enklast. Skall definitivt baka Pain de Martins Sturebylevain.

3 kommentarer:

Mat och Dryck sa...

Har själv haft en vetesurdeg i kylen i ett par månader som jag bakar med varje vecka. Det är livskvalité att baka av två limpor vetesurdegsbröd på söndagsmorgonen som jäst i kylen över natten.

Anonym sa...

Och vem var det som tipsade dig om Forsa? Tur att du har mig som har koll på utbudet i stan ;)

Anonym sa...

hej! Hur gick det med vetesuren? /forsa bagarna uffe & claes