fredag 13 februari 2009

Lovade ju att återkomma


Bröd + marmelad
Här är de i alla fall, snart halvt uppätna, men det räcker nog till imorgon och kanske en lite bit hamnar i rosten på söndag morgon.
Till grunddegen tillsattes ca 8 dl ekologiskt vetemjöl special (ja, trots alla år hos Coop så köper jag Icas mjöl.. men jag har lobbat hos Coop för att de skall göra ett eget) och ca 3 dl ekologiskt rågmjöl.
5 dl vatten och ca 3 tsk salt. Kör maskinen i ca 10 min på låg hastighet, och jäs sedan till dubbel stlk, ca 4 timmar. Dela i två delar, vik in kanterna med väl mjölade händer och mjöla bröden, jäs i ca 1 timma, och grädda sedan i 275 grader i 15 min, vrid sedan ner till 175 och grädda ytterligare ca 30 minuter.
Marmeladen tog ca 1 dygn att stelna i kylen. Jag delade citron och apelsinbitarna i klyftor och lät de koka med .. ger mer pektin på det viset, och man får en fastare marmelad.

Inga kommentarer: