onsdag 11 februari 2009

Dax att mata surdegen igen


Matar surdegen och sätter en fördeg
Jag brukar göra såhär:
Häll över ca 100 g av surdegen (hur man startar den kan ni läsa på Pain de Martin eller i Mermak nr 10/-08) i en bunke och tillsätt ca 2 dl rågmjöl och 2 dl ljummet vatten.
Sätt plastfilm över och ställ bredvid elementet i köket tills imorgon. Fortsättning följer.
Surdegen matar jag sedan med 1 dl rågmjöl och 1 dl ljummet vatten, rör om noga, och ställer tillbaks i kylen. Matar surdegen gör jag en gång i veckan, eller oftare om jag bakar mer, annars får man hälla bort lite ibland. Matar jag den oftare får den stå varmt.
Imorgon tänkte jag även starta en vetesurdeg med vildjäst -får se hur det går.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är vildjäst?

Fredrik Jansson sa...

vildjäst finns ju överallt runtomkring i naturen... men för att kunna baka på den får man odla den lite först. bäst är att ta torkad frukt, tex fikon, aprikoser eller russin. blötlägg i några dagar och sila sedan av spadet och gör en deg med det. spadet innehåller då en hel del vildjäst... i korta drag.