måndag 9 mars 2009

Torkan över


Leden för nyhetstorkan....

Har känt mig lite oinspirerad i några dagar. Jag skyller på ansträngningen av att korrläsa Vår kokboks faktakapitel. Men nu är det klart och jag har under förra veckan hämtat nya krafter i möten med trevliga människor. Höll ett föredrag om märkning av livsmedel i torsdags för en grupp engagerade konsumenter, alltid kul med människor som bryr sig om, luchade på Gondolen och träffade entusiatiska starta-eget konsulter i fredags, lite kalas på lördagen och trädgårdsmässa på söndagen. Så nu har jag fyllt batterierna, satt två fördegar, en vete och en råg, tagit upp de flesta av mina pelargoner från källaren och ställt de nya sticklingarna från mässan i bästa fönstret Har dessutom hämtat hem mina kartonger från Coop, så nu har jag äntligen alla mina kokböcker hemma igen, och jag kan dricka kaffe ur min gamla Starbucksmugg som vanligt. Som grädde på moset fick jag häromdagen det slutliga datumet för en god väns bröllop i sommar.

- Kan bli en bra vecka....

Bilden: Fem olika pelargonsticklingar från mässan: Appleblossom, Norrland, Odensjö Evelyn Shelby, Odensjö Estelle och Mrs Charles.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Appleblossom tror jag att jag köpte också... Annars var det helt olika sorter, vi får byta sticklingar sen!
Sen skullle jag tipsa dig om Aftonbladets senaste "skräck" artikel om tillsatser i bröd där de i princip kommer fram till att alla bröd är livsfarliga förutom det du bakar själv. Men då är det säkert massa tillsatser i jästen. Eller nåt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4606376.ab

Fredrik Jansson sa...

Vi får göra det sen i sommar..
Jo så är det ju, men man får ju vad man betalar för och vi har ju haft en så låg kvalitet på bröd här i landet så länge nu att de flesta inte ens vet hur ett riktigt bra bröd skall smaka. Men det har ju ändå gått lite frammåt, minns 70 talet när det typ bara fanns olika varianter av den sötsliskiga Skogaholmslimpan.

CECILIA sa...

Awww you're such a good housewife! Du kan komma och hälsa på när du vill!

Fredrik Jansson sa...

Cecilia: Surdegen går att torka, så nästa gång jag kommer tar jag med lite av den;-)Om den kommer igenom tullen... vem vet vilka katastrofer en svensk surdeg kan ställa till med, vad vet jag. Den kanske slår ut Vegemite jästen totalt, ha ha.