söndag 15 mars 2009

Rågbröd, pelargoner och jogging


Våren är på besök
Det blev en bra vecka. Och vilket avslut, solen skiner, hoppas den stannar ett tag för mina joggingskor ropar efter att få komma ut i gruset. Pelargonsticklingarna från min Wilhelm Languth har kommit i jorden och står nu i det lilla drivhuset i fönstret och väntar på att få rötter.
Helgens brödbak blev perfekt. Ett saftigt och lagom syrligt rågsurdegsbröd a´la Emmerys med massor av hela dinkelkärnor och en gnutta kornkross.
Svenskan bjöd på trevlig brödläsning idag. Man brukar ju säga att när trender går mainstream så är de över, men den här trenden får gärna bli mainstream, den får bli hur alldaglig den vill.
Så länge som fler och fler lär sig hur ett riktigt bröd skall smaka desto bättre. Då kanske vi till slut även kan köpa bra bröd i vår vanliga mataffär. Så till alla som redan är surdegs frälsta där ute har jag bara ett tips -dela med dig av din bakglädje. Baka några extra limpor och bjud dina grannar, mata din surdeg och dela med dig, en klick surdeg i en fin glasburk med tillhörande instruktioner och recept är en perfekt gå-bort present. Sprid glädjen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vill gärna att du komponerar en trerätters till oss, inga önskemål-möjligen lokala råvaror, kan vara kul för utlänningarna kanske.
/Cecilia (orkar inte logga in)

Anonym sa...

Tack för brödet, det var verkligen jättegott! Och mina pelargoner har också fått flytta in i nya krukor. Och till och med min Appleblossom som jag trodde jag tagit död på under vintern har nu skjutit upp två pyttesmå gröna blad längst nere vid jorden!

Fredrik Jansson sa...

Ok Cecilia. Förslag på en trerätters dalamiddag kommer snart... men vinerna blir Aussie:-)

Fredrik Jansson sa...

Melanie: Vilken tur. Jag lyckades ta en extra stickling från en av dem som jag köpte på mässan.. en äggskalspelargon som heter Odensjö Estelle, vit med rosa prickar -du får den om du vill.

Anonym sa...

Jag hoppas att min Shalimar överlever... Det var en av de där 25 kronors sticklingarna vi köpte på slutet och i går upptäckte jag att den fått röta på stammen! Kan tydligen hända med sticklingar som får för mycket fukt i jorden när de planteras. Så jag har isolerat den, klippt av den och hoppas att rötterna kan skicka upp ett nytt, friskt skott och så har jag stoppat biten som blev kvar av sticklingen i ett glas med vatten så får vi se om jag kan få den biten att överleva...