tisdag 24 mars 2009

Närodlat och smärta


Söndagens utflykt gick inte riktigt som beräknat
Den slutade med 10,5 timmars besök på akuten här i Uppsala.
På något oförklarligt sätt lyckades jag falla handlöst över min cykel -när jag skulle låsa den...
Slog i axeln så jag fick en spricka i höger nyckelben. Sitter nu med armen i en slinga och stöder försiktigt på tangentbordet.
Först tänkte jag att nu blir det inget bakat på några veckor, har ju inte kraft i armen att knåda med. Men skam den som ger sig, och istället för att ge upp gick jag och köpte en påse ekologiskt rågmjöl från Vattholma utanför Uppsala och en liten påse med Saltås dinkelkärnor. Dinkelmjölet från Warbro kvarn köpte jag på Matdistriktet i Stockholm för någon vecka sedan.
Jag gjorde en lös rågbrödsdeg -som tyvärr visade sig var allt för lös... trots lång gräddning ville det bara inte bli annat än kladdigt och degigt.... gör om, gör rätt...
Rågbrödsdegar är en fin balansgång, degen får inte vara för fast, då får man ett torrt och trist bröd, och inte för lös, då kan det lätt bli gröt av alltihop.
Jag brukar göra en riktigt lös och rinnig fördeg med rågsur, som får stå i kylen över natten tillsammans med kärnor och annat som skall stå i vatten och svälla. Sedan har jag i mer vatten och rågmjöl, salt, samt lite fint dinkelmjöl för att lätta på rågsmaken lite. Som en fast gröt, så kan man nog bäst beskriva konsistensen man önskar på degen. Sedan häller man bara över i smorda formar, penslar med vatten och låter jäsa ca 6-8 timmar, eller tills det når kanten.
I senaste Bollar av stål med Camilla Plum tipsade hon om att sticka ner en sticka i brödet och göra luftkanaler, detta skulle göra att skorpan inte släppte från brödet -värt att prova, även om jag inte haft det problemet tidigare. Jag brukar snitta mina rågbröd med ett enkelt snitt rakt över, det hjälper nog lika bra.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Men vilken härlig blogg du har! Jag blir alldeles lycklig!

Fredrik Jansson sa...

Tack.
Det värmer otroligt när det kommer från dig:-)Nu blev jag också alldeles lycklig.

CECILIA sa...

Och jag blir så lycklig när alla ni är alldeles lyckliga!

Unknown sa...

Nu har jag hittat vad du pysslar med : )

Vilken underbar blogg du har. Jag ska grotta in mig här när lilla Ada har somnat och njuta av allt härligt matprat. I like.