tisdag 17 mars 2009

Äntligen


Glass i stora lass.

Alla som känner mig vet att jag älskar glass, eller rättare sagt så ääälllskar jag glass! Jag är en stor glassoman, en glass konnässör, en glassfanatiker och en glassnjutare. Mina vänner suckar oftast när jag föreslår att vi skall ha glass till dessert...."inte nu igen".. Men jag vet att de innerst inne också vill ha glass... fast kanske inte lika ofta som jag.
-Jo kanske Rebecca.. coz when in italy, its always icecreamclock.
En dag i mitt tidigare jobb hade jag nöjet att sitta i ett litet rum på Coop Danmarks huvudkontor utanför Köpenhamn, en hel dag, helt ensam -och bara äta glass. Från kl 8 till kl 16.. ohhh vilken lycka. Många hade nog jämrat sig efter någon timma och tyckt att magen var kall och sinnet däst. Men jag bara njöt. Med jämna mellanrum stack en kollega in huvudet och frågade hvordan det gik? Jag bara log. Den där dagen för lite mer än ett år sedan var inledningen till produkten ni ser på bilden. Det som sedan kom i byttan är glass av en helt annan tillverkare än alla de varianterna som jag testade mig igenom den dagen, men resultatet är suveränt. En ekologisk glass gjord på riktig ekologisk vispgrädde och med ett minimum av tillsatser godkända av KRAV. Glassen är krämig och lite kompakt, lagom söt och med en vaniljsmak som även låter gräddsmaken komma till sin rätt. Den tillverkas av ett litet mejeri i Danmark som är noga med kvaliteten.
Lustigt nog hade Aftonbladets serie med Mats-Eric Nilsson idag Den stora glassbluffen! som tema. Men det har väl vem som helst redan fattat att Carte d´Or och många andra "premium" glassar är en bluff... kolla innehållsförteckningen på en Ben & Jerrys glass, lång som en roman, och vem går förresten på det där gulliga om deras grundare. Jo, det stämde en gång i tiden, tills de sålde rubbet till jätten Unilever (som ju också äger GB..och ja, B & J är gott ) Tråkigt nog lyckades B & J med sin tuffa marknadsföring putta ut ett av de bästa svenska märkena från hyllan, Lejonet & Björnen. De gick i konkurs efter att försäljningen rasat, pga konkurrensen från märken som B & J och Häagen Dazs (som ägs av General Mills) som har råd med stora kampanjer. Jag kommer med stor sorg sakna Lejonet & Björnens glassbutik i Skara, deras Limoncelloglass förtjänar en egen lovsång.
Och om ni nu tvivlar på att jag ääälllskar glass, så kanske längden på detta inlägg är ett bevis....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte du tog i ordentlig i inlägget, nog älskar du glass mer än så? ;)

Skickade just en inbjudan till dig!

Fredrik Jansson sa...

Tack för inbjudan.. drinkar i Linnesalen verkar najs. Om de inte har plockat bort pelargonerna från orangeriet får de se upp.. nyp, nyp, så hade man några fler sticklingar:-0

Rebecca sa...

Härligt med en till som ääälskar glass och bröd (och att träna).